ΑΡΧΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ  ΕΝΤΥΠΟ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ flag

54 ηλεκτροακουστικές μινιατούρες

Έχει δικό της ‘ήχο’ η ελληνική ηλεκτροακουστική μουσική; ∆εν θα το έλεγα – το μεγάλο εύρος των ήχων σ’ αυτό το CD είναι που την κάνει να ξεχωρίζει. Ίσως όμως να υπάρχει μια ιδιαίτερη προσέγγιση στον ήχο, μια ιδιαίτερη ευαισθησία. Φαίνεται να υπάρχει κάτι στον ‘αέρα’ – ίσως ο ήχος να έχει την δική του ιδιαίτερη ‘ανάσα’ και οι Έλληνες συνθέτες μιλούν τη γλώσσα του και έχουν αποκτήσει μια ευαισθησία στη βαθύτερη φύση του. Το τοπίο είναι ένα θέμα που πολλοί από εμάς ακούν στη μουσική – γιατί είναι πιο εύκολα περιγράψιμο, εδώ όμως δεν υπάρχει μία προσέγγιση αλλά πολλές. Σε ορισμένα έργα το τοπίο (που περιλαμβάνει ανθρώπινους και αστικούς ήχους) μοιάζει να μας μιλά από κοντά, πρόσωπο με πρόσωπο, ενώ σε άλλα μια αίσθηση μεγάλης απόστασης μας τραβά βαθύτερα, καλώντας μας από μακριά – προσπαθούμε στην ακρόαση να εξερευνήσουμε, να ακολουθήσουμε, να κινηθούμε προς τα μέσα. Κάποια άλλα έργα μας ταξιδεύουν κάπου, με την ορμή που μας δίνουν οι δυνάμεις που απελευθερώνουν οι ήχοι τους.
Φυσικά, το τοπίο αλλάζει συνεχώς. Το ́ηχοτοπίο’ ερμηνεύεται διαφορετικά σήμερα σε σχέση με 30 χρόνια πριν. Τώρα ακούμε περισσότερους μικροθορύβους - αναλογικούς και ψηφιακούς – που υποδηλώνουν τα ηλεκτρικά κυκλώματα που μας περιβάλλουν. Παραμένει όμως μια αίσθηση εγκόσμιας πραγματικότητας, σαν να έχουν πραγματική φυσική παρουσία. Σχεδόν τους βλέπω και τους νιώθω μαζί με τον άνεμο ή τη θάλασσα, με τη δική τους συγκεκριμένη αύρα. Όλα τα έργα σε αυτή τη συλλογή μιλούν για τα πάθη, τις συγκρούσεις, τα αρχέτυπα και τις ιστορίες που αποτελούν μέρος του καμβά του ελληνικού πολιτισμού εδώ και τόσο καιρό. Η φόρμα της μινιατούρας μας προσφέρει μια απλόχερη ματιά σε μια ενδεχομένως μεγαλύτερη εικόνα – αλλά με περιεκτικό και λιτό τρόπο.
Υπάρχει συχνά μια ιδιαίτερη ένταση σ’ αυτόν τον ηχόκοσμο, κάτι που ακούω σαν σταθερό θέμα από τότε που είχα την πρώτη αποκαλυπτική μου εμπειρία ελληνικής ηλεκτροακουστικής μουσικής, στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού της Αθήνας, το 1977. Και όταν σήμερα πάνω από 50 συνθέτες δουλεύουν σε τέτοιο επίπεδο σ’ αυτό το πεδίο, είναι ένα φανταστικό επίτευγμα – τόσο συλλογικό όσο και ατομικό. Η ανάπτυξη ήταν τόσο επιτυχημένη που υπάρχει σήμερα παγκοσμίως μια ελληνική διασπορά που ασχολείται με αυτό το πεδίο, πράγμα που φαίνεται και από τις τοποθεσίες που καλύπτουν τα μέλη του Ελληνικού Συνδέσμου Συνθετών Ηλεκτροακουστικής Μουσικής (ΕΣΣΗΜ). Αυτό δείχνει μια παθιασμένη αφοσίωση στον κόσμο της μουσικής με ήχους, που σε μεγάλο βαθμό προχωρά πέρα από τις παραδοσιακές μεθόδους των τεχνών, δημιουργώντας νέες δυνατότητες στον πολιτισμό και την εκπαίδευση – δηλαδή στην ίδια τη ζωή.

Simon Emmerson Λονδίνο, Ιούλιος 2014 (μετάφραση: Βασίλης Ρούπας)

 

 

 

 

logo
design: S.Sarchi